Revolució Industrial

Revolució Industrial
Nens obrers en la revolució industrial. On es treballava 16 hores diàries al dia, on els nens començaven a treballar als 8 anys, insalubres condicions de treball,acomiadaments sense motiu, multes a aquells que abandonen el seu lloc de feina i prohibit parlar o xiular.

jueves, 11 de diciembre de 2014


COMENTARI DE LA PEL·LICULA:

  GERMINAL (1993) de Claude Berri

  • breu resum del film
Étienne Lantier, un maquinista que s'ha quedat a l'atur, arriba a una ciutat per veure si pot trobar feina i troba un lloc per quedar-se amb la família de Maheu, ja que el seu fill gran s'ha casat i marxat de casa. La família necessitava substituir el sou del seu fill ara independent. Ell s'enamora de la filla gran de Maheu, Catherine. A la mina de carbó de Le Voreux troba un lloc de treball. Però aviat es troba en condicions de treball tan inhumanes que proposa als miners dur a terme una revolta contra la burgesia que té el poder per augmentar el salari i unes millors condicions. Per tant, fa una recol·lecta per poder guardar diners i tenir-ne prou per sobreviure a la vaga que més tard organitzen i duen a terme.
La vaga, que proposa Étienne, porta problemes a tota la indústria del carbó de la regió, i empitjoren les condicions de vida de les famílies treballadores. Com els obrers no van a la feina, els burgesos contracten miners belgues i es despreocupen dels miners francesos. Els treballadors estan indignats, i decideixen anar tots junts contra els militars que vigilen les mines. Hi ha un tiroteig en el qual diversos insurgents, entre ells Maheu, són assassinats i el seu petit fill mor aviat de malaltia i fam.
Per aquesta i la desesperació, els vaguistes finalment tornen al seu treball i se'ls paga menys ara. Souvarine, anarquista, saboteja la mina i la inunda, el que resulta en un col·lapse. Etienne se salva, però Catherine i el seu ex marit, Chaval moren a l'interior i també el germà gran de Catherine per intentar salvar-los de l'interior de la mina.

Finalment podem veure Maheude l'esposa de Maheu. que torna a la feina a les mines, l'única dona forta que no s'ha aturat davant de res i ha mostrat ser una gran lluitadora. Etienne es va a la recerca d'esperança per viure millor en un altre lloc.


  • descripció de 2 o 3 personatges (elements físics i psicològics) 
Étienne Lantier (Renaud Séchan): és un dels protagonistes principals de la pel·lícula. Maquinista que s'ha quedat a l'atur i en el començament de la pel·lícula arriba a la mina demanant treball.
Més tard crea una revolució en contra de la companyia, intentant obtenir condicions de
treball millors i per uns salaris mínims.

Home alt i fort, d'ulls blaus clar, amb els cabells un poc llargs i barba.
Un home atractiu que ja quan arriba el primer dia a la mina enamora a la filla de Meheu, Catherine.

Te un caràcter fort, dominant, de lluita, de no rendir-se, de rebel·lió, d'esperança i de voler unes condicions humanes per a ell, els seus companys i tots els treballadors millors i humanes.



Maheu (Gérard Depardie) : pare de la família, al principi és dels millors obrers de la companyia. Quan arriba Lantier i crea la revolució Maheu li dóna suport en tot moment, fins que mor.
Maheu, és un gran home, noble i que mor per l'honor de tots els treballadors.

Un home alt i gran, gras, amb els ulls clars, i de una edat entre 40 i 50 anys.



Maheude (Miou-Miou) : mare de la família, és la dona de casa de la família dels Mahuede i per tant controla tot el tripijoc d'aquesta com el menjar, ... després d'un gran sofriment es veu obligada a tornar a la mina.

Maheude és mare de 7 fills i té al seu càrrec el seu pare qui està molt malalt del cap i pateix problemes de bogeria.
Ex treballadora de la mina on va conèixer el seu marit Maheu, aquesta dona és signe de fortalesa, lluita i paciència.
Sempre firme a la seva ideologia i mai s'ha deixat dur ni guanyar pels altres, sempre ha sigut fidel a ella i el seu marit.

D'alçada normal, ulls marró, cara fina i un preciós somriure, lluita per la vida millor dels seus fills.
Durant la pel·lícula pateix molt; un dels seus fills petits es romp una cama treballant a la mina, el seu marit és assassinat a una revolució davant seu, el seu fill major mor intentant salvar la seva germana (la seva filla) que estava atrapada a la mina, on finalment també mor i un fill petit que es mor de fam i malaltia.

Desprès de totes aquestes circumstancies i amb el fi de les vagues i les revolucions dels obrers, ha de tornar a fer feina a la mina per poder mantenir el que li queda de família.





  • el director (dades biogràfiques i filmografia)

Claude Berri va néixer a Paris, França l'1 de juliol.
Provinent d'una família francesa de religió jueva, el seu pare era pelleter i la seva mare treballava en una fàbrica. Des del seu naixement vivien a París. Encara que va començar a treballar amb el seu pare, simultàniament acudia a classes de teatre. Va morir el 12 de gener del 2009 a causa d'un infart vascular cerebral.


Encara que va escriure guions i va començar com a actor, Berri va destacar per la direcció i producció.
Com a director va portar les regnes de pel·lícules com 'Germinal (1993), amb Gérard Depardieu i Miou-Miou; Jean de Florette (1986) i La venjança de Manon (1986), amb Emmanuelle Béart.
Era el productor de capçalera de directors com Jean-Jacques Annaud i Costa-Gavras. La seva última pel·lícula produïda fueBienvenue chez els Ch'tis (Benvinguts al nord), que va batre el rècord de taquilla a França en el seu moment. També va produir altres èxits com Tess (1979) de Roman Polanski, La Reine Margot (1994), de Patrice Chéreau o la saga de pel·lícules sobre Astèrix i Obèlix.



FILMOGRAFIA:

Director
Productor
1962: Li Poulet.
1964: Les Baisers, (segment "Baiser de 16 ans").
1964: La Chance et l'amour, (segment "La Chance du Guerrier").
1966: Li Vieil homme et l'enfant.
1968: Mazel Tov ou li Mariage.
1969: Li Pistonné.
1970: Li Cinéma de papa.
1972: Sex-shop.
1975: Li Mâle du siècle.
1976: La Première Fois.
1977: Un moment d'égarement.
1980: Je vous aime.
1981: Li Maître d'école.
1983: Tchao Pantin.
1986: Jean de Florette (La deu de turons).
1986: Manon des sources (La venjança de Manon).
1990: Uranus.
1993: Germinal.
1996: Lucie Aubrac.
1999: La débandade.
2001: Uneix femme de ménage.
2004: L'1 resti, l'autre part.
2006: Ensemble, c'est tout (Junts, res més).
2009: Trésor (Un regal per a ella).
1967: Marie pour mémoire de Philippe Garrel.
1968: Oratori for Prague de Jan Nemec.
1970: L'Enfance noves de Maurici Pialat.
1973: Pleure pas la bouche pleine de Pascal Thomas.
1976: Je t'aime ... moi non plus de Serge Gainsbourg.
1979: Tess de Roman Polanski.
1980: Inspecteur la Bavure de Claude Zidi.
1982: Deux heures moins li quart avant Jésus-Christ de Jean Yanne.
1983: L'Africain de Philippe de Broca.
1983: Banzai de Claude Zidi.
1983: La Femme de mon pot de Bertrand Blier.
1983: Garçon! de Claude Sautet.
1985: Les Enragés de Pierre-William Glenn.
1987: Hôtel de France de Patrice Chéreau.
1988: À gauche en sortant de l'ascenseur d'Édouard Molinaro.
1988: L'Ours (L'ós) de Jean-Jacques Annaud.
1988: Trois places pour le 26 de Jacques Demy.
1988: La Petite Voleuse de Claude Miller.
1992: L'Amant (L'amant) de Jean-Jacques Annaud.
1993: Uneix journée chez ma mère de Dominique Cheminal.
1994: La Reine Margot de Patrice Chéreau.
1994: La separation de Christian Vincent.
1995: Gazon maudit de Josiane Balasko.
1996: Der Unhold de Volker Schlöndorff.
1997: Didier d'Alain Chabat.
1997: Arlette de Claude Zidi.
1997: Li Pari de Didier Bourdon i Bernard Campan.
1998: Mookie d'Hervé Palud.
1999: Astérix et Obélix contre César de Claude Zidi.
1999: Mauvaise passe de Michel Blanc.
2001: La Boîte de Claude Zidi.
2001: Ma femme est uneix actrice de Yvan Attal.
2002: Amen. de Costa-Gavras.
2002: Astèrix & Obèlix: Mission Cléopâtre d'Alain Chabat.
2003: Li Bison (et sa voisine Dorine) d'Isabelle Nanty.
2003: Les Sentiments de Noémie Lvovsky.
2004: Sant-Antoni de Frederic Auburtin.
2007: La graine et li mulet d'Abdellatif Kechiche.
2008: Benvinguts al nord (Benvinguts al nord) de Dany Boon.
2009: Trésor (Un regal per a ella).





  • comentari del període que tracta el film explicant les característiques fonamentals d'aquest.

La pel·lícula Germinal està basada en la novel·la homònima de 1885, escrita per Émile Zola, escriptor francès, considerat com el pare i el major representant del naturalisme.

La novel·la està ambientada en el període de la revolució industrial a finals del segle XIX, a França, igual que el film.
Aquest període es caracteritza per l'augment de poder del capitalisme, el progrés tecnològic i l'aplicació de l'energia a la indústria.

Apareix el carbó com a gran font d'energia. Això provoca l'aparició de les fàbriques, on exploten aquesta font.


És per això que un sector molt important en la revolució industrial són els miners, per poder extreure aquest carbó per fer funcionar les màquines de vapor de les fàbriques.
En aquest període, el sistema polític és el capitalisme, sinònim de benefici. És per això que els burgesos, propietaris de tots els sectors econòmics s'aprofitaven de la població, ja que els sotmetien a moltíssimes hores de feina a un sou molt baix, i que ni siquiera una família sencera treballant podien pagar-se el menjar durant un mes.
L'obsessió del burgés per intentar treure el màxim benefici i ser cada dia més ric que l'anterior va dur a una gran pobresa en la seva població obrera i unes males condicions de vida.

I és això els que ens mostra el fil Germinal, les males condicions de treball i vida tenien els miners en aquest període de la història i també les primeres revoltes dels treballadors demanant drets i més tard l'aparició dels sindicats.








  • seleccionar dos fragments de la pel·lícula que us hagin semblant especialment interessants (podeu començar explicant les raons per les quals us semblen tan destacats)

Dos fragments de la pel·lícula que m'han semblant especialment interessants han sigut per una banda la poca empatia dels burgesos cap a la pobre família i també la frase de «mandame a tu hija, ya me apañaré con ella» que li diu un petit comerciant del poble a Maheude quan ella li demana pa i alguns aliments més.

Son dos aspectes que apareixen molt a la pel·lícula, l'egoisme i avarícia dels burgesos i sobretot la d'una que no ens preocupa gens ni mica, és més, quan li comuniquen de les vagues i les revoltes dels miners de la seva companyia, ella se'n riu. M'ha semblat un tema "interessant" ja que en el meu cas, mai podria veure sofrir a gent que treballa per mi i a mes a les condicions que treballaven sense donar-li importància. En el meu els intentaria ajudar i poder-lis garantir una millor feina.



















També, l'altre especte es com s'aprofiten de les dones sexualment els homes a canvi de menjar o diners, i les dones no tenen cap remei ha cedir, per poder donar de menjar a la seva família.

En la pel·lícula surt una part on tots els miners fan una revolta i el petit comerciant mor perquè cau malament de la teulada, ja que intenta escapar dels miners qui volen agafar-li tot el menjar. Quan cau, quasi totes les dones del poble inclosa Maheude, van a per ell i una li talla els testicles. Hem va semblar una gran iniciativa desprès de tot els que els hi va fer passar a elles i les seves filles, simplement pel fet de poder menjar.
Aquestes escenes i part de la pel·lícula et transmeten la desesperació que tenien per poder menjar i sobreviure.







  • seleccionar algun dels assumptes desenvolupats en el film i buscar informació sobre el mateix explicant com ho planteja la pel·lícula (elaboreu un informe escrit per vosaltres que inclogui textos de l'època, imatges, gràfics, mapes,...)
          
 Explotació infantil a les mines durant la Revolució Industrial

En la pel·lícula apareixen nens i nenes treballant a les mines, tot i que no es un dels grans temes que es volen tractar.
És un assumpte que em va cridar molt l'atenció, ja que m'imaginava un nen treballant a la fàbrica ja que dins el que es no es tan dur com la mina, però a la mina, no m'ho imaginava.
L'explotació infantil és un tema que en els països desenvolupats està totalment prohibit tot i que per desgracia en els països subdesenvolupats encara es troben molts cassos.
És per això que Claude Berri fa una petita crítica sobre aquesta explotació infantil a les mines.


La família protagonista té un nen que va a fer feina, on surt al principi del film, quan tots es preparen per anar-hi.
Aquest fill, un dia treballant a la mina els ensimats es cauen i totes les pedres de la mina cauen damunt ell provocant que es rompí una cama. El més impactant es que el burgés encarregat de la mina, els hi dona la culpa a ells,als miners incloent el seu pare, de no haver ensimat bé i, dies abans els hi va posar una multa.
Però com vol que els seus treballadors tenguin uns bon ensimats si això els hi provoca una gran despesa de doblers? Això és que vol intentar criticar i plantejar el nostre director Berri, les males condicions de feina.
També s'hi veuen nens molt petits dins el carro per baixar a la mina, on el protagonista observa l'escena i es queda impactat.


En la Revolució Industrial, víctimes de la màquina imparable del progrés, els nens treballaven tant com els adults i, a més, ho feien en condicions infrahumanes. Però, com era un dia en la vida d'un petit proletari? Prenguem com a mostra un testimoni, el de Sarah Gooder, de vuit anys, a la Comissió Ashley, que va sorgir com un estudi de la situació a les mines a Anglaterra.













«Treball en el pou de Gawber. No és molt cansat, però treball sense llum i pas por. Vaig a les quatre i de vegades a dos quarts del matí, i surto a dos quarts de la tarda. No em dormo mai. A vegades cant quan hi ha llum, però no en la foscor, llavors no m'atreveixo a cantar. No m'agrada estar en el pou. Estic mig adormida de vegades quan vaig al matí. Vaig a l'escola els diumenges i aprenc a llegir. (...) Em ensenyen a resar. (...) He sentit parlar de Jesucrist moltes vegades. No sé per què va venir a la terra i no sé per què va morir, però sé que descansava el seu cap sobre les pedres. Prefereixo, de lluny, anar a l'escola d'estar a la mina.»
















Els cossos dels nens, per la seva petita grandària, eren ideals per introduir-se en les mines, i eren brutalment explotats a canvi d'un petit salari. Després de la seva jornada de treball, Sarah hauria de tornar a casa, una petita habitació o un habitatge compartit amb altres famílies, en un barri problemàtic ple de problemes com l'alcohol i la prostitució. Una vida sense futur i sense present.







  • comentar si creieu que el film presenta qualsevol tipus de biaix ideològic o resulta imparcial (raonar la resposta)

Aquest film presenta un tipus de biaix ideològic perquè el seu director ens dona una visió subjectiva, és a dir, fa una crítica sobre les condicions de vida dels miners, i l'actuació dels burgesos per intentar millorar-la.
Tot i que no és molt difícil fer veure que els obrers treballaven a condicions i sous inhumans, el senyor Berri ens deixa molt clar la seva idea, i ens obliga a compartir-la.
Ens fa veure que la burgesia només es preocupava de la vestimenta, i els banquets que havien de fer per oferir a altres burgesos.
En la pel·lícula només apareix una jove noia burgesa que principalment pareix molt senzilla i bona persona. Ajuda a la família donant roba i menjar i més tard apareix en la casa de la família de Maheu amb menjar i possibles necessitats i el pare boig perdut del cap de Maheude la mata.
Aquesta escena em representa que no hi pot haver burgesos bons en aquell període.

La crítica de Berri es què els obrers i miners es morien de fam matant-se a hores infinites de treballs forçosos i mal pagats, quan a ells els hi importava lo més mínim.
En teoria s'havia sortit de l'antic règim però tornaven a una situació molt semblant, una gran part de la població vivia en la misèria mentre una mínima part vivia luxosament a base d'aquests.





  • buscar informació sobre les altres pel·lícules (2 o 3) que tractin el mateix tema que heu triat i comentar-ho breument (podeu inserir vídeos d'aquestes pel·lícules al bloc)
DEANS
Daens és una pel·lícula belga dirigida per Stijn Coninx. Estrenada el 1992, es tracta d'un drama històric que relata la vida d'Adolf Daens, sacerdot catòlic en Aalst (Bèlgica) que va lluitar pels drets dels treballadors i obrers en plena segona revolució industrial. Va ser nominada a l'Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa el 1994.

Argument
El pare Daens és un sacerdot que sempre porta problemes als seus bisbes. Després d'un controvertit pas per la Universitat, torna a la seva ciutat natal, Aalst, on descobreix les dures condicions laborals dels obrers de les empreses tèxtils. Animat pel missatge de l'encíclica Rerum Novarum. La pel·lícula explica la història del sacerdot Daens, que viu al segle XIX. És destinat a Bèlgica, i allí descobrirà com els obrers d'una petita ciutat són explotats per un sistema capitalista, controlats per un grapat de rics que tan sols anhelen més i més riqueses, tot i saber el que això comporta: la fam, la pobresa i la misèria d'aquests obrers, que cobren un salari indigne per les seves llargues jornades de treball i que en ocasions són acomiadats només per la seva edat o per les seves ideologies polítiques. Daens jugarà aquí un paper importantíssim, endinsant-se en el camí d'aconseguir la igualtat entre tots els ciutadans, en tots els sentits.

























MODERN TIMES

Modern Times (literalment en català "Temps moderns") és un llargmetratge de 1936 dirigit, Escrit i protagonitzat per Charles Chaplin. La pel·lícula és un retrat de les condiciones desesperades que la classe obrera va haver de suportar a l'època de la Gran Depressió.

Argument
Charlot treballa en una fàbrica collant cargols en una cinta sens fi. Un dia té un atac nerviós, producte de l'estrès del seu treball. Comença a cargolar nassos en lloc de cargols i acaba creant el caos. L'acomiaden i l’ingressen en un sanatori mental. Un cop recuperat, surt al carrer i troba que la fàbrica on treballava ha tancat. Per atzar topa amb una manifestació i és detingut, acusat, ―injustament― de ser-ne el capdavanter.

Quan surt de la presó troba que la vida al carrer és molt difícil. Després d'un lloc de treball fallit ―a causa de les seves males aptituds―, fa que el tornin a empresonar. Primer volent assumir la culpa del robatori d'un pa comès per una òrfena que tenia molta gana, i després intentant marxar d’un restaurant sense haver pagat el compte. El detenen, i en el cotxe patrulla troba la noia òrfena i aconsegueixen escapar-se.

Llavors comencen a buscar-se la vida junts, amb el somni de tenir una casa bonica. Primer el rodamón comença a treballar com a empleat nocturn en un centre comercial, però és acomiadat perquè s'ha quedat adormit en una pila de roba. Després torna a treballar a la seva antiga fàbrica com a ajudant del mecànic. Però l’empresa tanca a causa d'una vaga i de nou el protagonista és detingut acusat ―una altra vegada injustament― d'haver atacat, durant els disturbis, un policia, al qual va llençar un maó després de trepitjar una fusta.

En sortir de la presó, es retroba amb l'òrfena, que treballa en un cafè‑concert, en el qual els cambrers canten. La noia li promet buscar-li feina allà mateix. El rodamón és un cambrer dolentíssim, però diverteix molt els clients quan li arriba l'hora de cantar. Sembla, doncs, que tots dos han trobat una feina estable. Però arriba la policia i intenta endur-se la noia a l'orfenat. Tots dos aconsegueixen escapar-se.

En la seqüència final van per un camí desolat. La noia comença a plorar, però el rodamón l'anima a no perdre l'esperança ni el somriure. S'allunyen junts cap a l'horitzó, buscant el bon futur que tant somien, sense rendir-se, agafats de la mà, com en moltes de les anteriors pel·lícules de Charlot.


Però aquesta vegada va acompanyat.




























  • explicar raonament la vostra opinió sobre la pel·lícula i quins fets nous heu après (quins missatges suggereix, què defensa, què crítica, la música)

La meva opinió sobre aquesta pel·lícula es que pot ser ha sigut molt llarga tot i que no ha sigut avorrida, ja que totes les escenes eren important i imprescindibles per a poder seguir la pel·lícula fàcilment.
És una gran crítica, ja que he pogut arribar a odiar els burgesos pel seu comportament cap als miners i alhora he admirat els miners, la seva valentia, la seva força, el seu sacrifici, per les seves ganes de viure tot i no tenir motius.

La pel·lícula em suggereix veure la injustícia dels treballadors i miners i la gran importància que tenen els sindicats avui en dia. També que gràcies a aquest personatges molts altres que varen començar amb les revoltes, les vagues i totes les rebel·lions per aconseguir uns drets laborals fan que ara, avui, i en el meu cas, demà, puguem anar a fer feina sense tenir-ne una explotació, poder cobrar almenys un salari mínim i sobretot poder arriar a gaudir fent feina, fent la feina que t'agrada.

El film òbviament defensa els miners i critica la burgesia.

M'ha agradat veure aquesta pel·lícula perquè he après que tots els ''privilegis'' laborals que puc arribar a tenir varen aparèixer així perquè així, si no perquè un dia, no fa molt, alguna persona va lluitar per ells, i sense dir-ho, ho agraeixo.








  • bibliografia utilitzada







No hay comentarios:

Publicar un comentario